WSV
Internos 1 Kampioen!!
Verslag van de wedstrijd
WSV Internos 1 – CSV 2
Op donderdag 4 juni schoven acht vastberaden WSV Internos leden achter de borden om de kroon op hun werk te zetten. Hans van Woudenberg werd op eigen verzoek om gezondheidsredenen opnieuw vervangen door Derek Zuurmond, maar was gedurende de hele avond zeer betrokken bij het verloop.
Omdat Messemaker maandag al had gewonnen wisten we dat een gelijkspel niet zou volstaan. We moesten winnen, al was het met het kleinst mogelijke verschil. Enige spanning was bij uw teamleider dan ook voelbaar, wat in enige mate overging toen hij al snel een goede en vervolgens een gewonnen stelling bereikte. Ik zag dat zowel Jan als Bert inmiddels een pion voorstond en Ruud één achter. Die pion achterstand maakte hij weer goed, wel ten koste van een volledige remisestelling. Dat bood zijn tegenstander dan ook aan. Derek kwam toen melden dat hij verloren stond. Hij had twee openingen door elkaar gehaald. Daardoor vroeg ik Ruud om nog even risicoloos door te spelen.
Derek moest vervolgens opgeven en toen ik een zucht en pijnlijk gezicht van Maarten naast mij zag en in de wetenschap dat Ruud niet meer dan remise zou halen, dacht ik: “het zal toch niet”. Groot was dan ook de opluchting toen ik Maartens’ tegenstander later iets hoorde zeggen in de trant van: “Ja, die had ik niet moeten doen”, om vervolgens op te geven. Mijn tegenstander gaf gelijk ook op en Ruud accepteerde toen remise. 2,5 – 1,5. De kleine voorsprong was bereikt.
Toen begon het lange wachten. Jan had zijn pion inmiddels ingeruild voor een scherpe aanval. Matthijs had dapper de stelling opengebroken maar dat werkte uiteindelijk als een boemerang en hij moest in een dame en ongelijk loper eindspel een pion opgeven en de vijandelijke stukken kwamen dreigend binnen. Bert had nog steeds twee vleugelpionnen meer, in de wetenschap dat het verlies van één meteen ook het verlies van de andere zou inluiden. Bij Wim stond het toen nog materieel gelijk.
De vis leek dus nog steeds niet op het droge. Maar toen offerde Jan euforisch zijn dame met mat in twee als vervolg en slaagde Matthijs er toch in om zijn mindere stand remise te houden. Dat betekende 4 – 2. Er was nog een half punt nodig. Wim had inmiddels drie pionnen meer. Maar uw teamleider besloot geen risico te nemen en adviseerde Bert om remise aan te bieden, hetgeen werd geaccepteerd. De promotie was binnen! Wim maakte er nog een mooie 5,5 – 2,5 van.
Terugkijkend denk ik dat we de grootste slag hebben geslagen in de allereerste wedstrijd thuis tegen Messemaker 2. Dank aan alle teamleden en volgend jaar op naar de 1ste klasse.
Peter de Louw – Teamleider WSV Internos 1